Emocions i infertilitat: tallers psicoeducatius per viure millor processos de reproducció

Des de l’àmbit de la psicologia reproductiva busquem oferir un assessorament integral que inclogui l’esfera biològica, psicològica i social dels nostres pacients. Per això, des de FIVClínic hem posat en marxa un cicle de tallers psicoeducatius gratuïts per viure millor els processos de reproducció.

Què és la psicoeducació i com ens ajuda?

Enfrontar les situacions que ens sorgeixen al llarg d’un procés de reproducció assistida no sempre és fàcil. Processos fallits, avortaments inesperats, i d’altres notícies ens poden desanimar. És en aquest punt on la psicologia ens ajuda. I ho fa ensenyant-nos a desenvolupar i enfortir les nostres capacitats per afrontar les situacions que ens van sorgint d’una manera més adaptativa. L’especialista ens orienta sobre una situació concreta i ens ajuda a identificar-la per a poder-la enfocar adequadament i de forma conjunta. Això facilita la seva resolució o tractament i afavoreix el nostre estat d’ànim.   

Per què l’enfocament grupal?            

Per entendre la infertilitat i els seus tractaments com a part d’un problema social en el qual tots ens podem trobar i al qual hem de respondre socialment. Compartir aquesta realitat des del grup, i no únicament des d’una interacció individual, resulta molt més enriquidor per a les persones. La potència de l’experiència d’algú que ha passat o es troba en la teva mateixa situació és única.

En els grups s’integren tècniques terapèutiques i recursos d’autoajuda. Això possibilita els intercanvis d’experiències entre els participants, creant un espai de suport mutu.

Una mica d’història…                

En l’àmbit específic de la salut, la intervenció grupal comença a principis del segle XX, la qual cosa demostra la seva àmplia tradició (1). Des de començaments dels 90 i a partir de l’evidència de l’impacte psicològic negatiu en pacients sotmesos a tractaments de reproducció assistida, s’han anat desenvolupant fins avui diferents programes d’intervenció grupal (2).

Quin és l’objectiu dels tallers psicoeducatius? 

Els grups psicoeducatius tenen com a objectiu aportar als seus membres informació i eines per a manejar dificultats. Poden centrar-se en patologies o en temes determinats, com els que ens ocupen: tècniques de relaxació i/o gestió emocional aplicades a la infertilitat i els seus tractaments, etc.

L’objectiu és proveir informació perquè la persona o parella prengui decisions sobre els camins a triar davant el problema de la infertilitat i, al mateix temps, prevenir futures alteracions emocionals (3).

A qui van dirigits?             

A tothom, ja que es tracta d’una primera aproximació als aspectes psicosocials del tema de la infertilitat/esterilitat i els seus tractaments. Els diferents tallers, plantejats de manera mensual, tenen un caràcter primordialment preventiu, per tant, són sessions úniques dirigides tant al públic en general, com a pacients que ja han iniciat tractament mèdic.

Què hem fet fins ara des de FIVclínic en psicoeducació?  

Les convocatòries als tallers han estat un èxit. Hem realitzat dos tallers, oferint una experiència enriquidora, en la qual els participants han pogut compartir coneixements i vivències.

Què has de fer si vols apuntar-te al següent taller psicoeducatiu?              

No ens importa si realitzes o no un tractament en el nostre centre; si t’interessa el tema del taller gratuït del mes, simplement has d’enviar un correu electrònic a psicologiafivclinic@clinic.cat amb el teu nom i cognoms confirmant si vens sol/a o acompanyat/da. T’hi esperem!

Marta Garcia. Psicòloga consultora de FIVclínic.

(1) Covington, S. N. (2006). Group approaches to infertility counseling. Infertility counseling: A comprehensive handbook for clinicians.

(2) Gutiérrez, K. (2009). Intervenció psicològica grupal en reproducció humana assistida. Guies d’avaluació, consell, suport i intervenció psicològica en Reproducció assistida, 47.

(3) Llavona, L & Mora, R (2003). Atenció psicològica a la parelles infèrtils en tractament de reproducció assistida. En Ortigosa,J.,Quiles M.J & Mendez F.J. (Coors.).Manual de psicologia de la salut amb nens, adolescents i famílies. (pàg. 287-304). Piràmide: Madrid.

 

 

Feu un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Suscripción al boletín de Odontología barnaclínic+

* campos obligatorios

barnaclinic+ usará la información que usted proporcione en este formulario para estar en contacto con usted y para enviarle actualizaciones y promociones.


Puede cambiar de opinión en cualquier momento haciendo clic en el enlace desuscribir que hay en el pie de página de cualquier correo electrónico que reciba de nuestra parte, o poniéndose en contacto con nosotros al barnaclinic@clinic.cat. Trataremos su información con respeto. Para obtener más información acerca de nuestras prácticas de privacidad, visite nuestro sitio web. Al hacer clic a continuación, acepta que podamos procesar su información de acuerdo con estos términos.

Utilizamos Mailchimp como nuestra plataforma de marketing. Al hacer clic abajo para suscribirte, reconoces que tu información será transferida a Mailchimp para su procesamiento.Obtén más información sobre las prácticas de privacidad de Mailchimp.

DEMANA CITA

Omple el següent formulari i ens posarem en contacte amb tu per oferir-te una cita el més aviat possible.