Recentment, al “8th International Human Microbiome Consortium Congress” es van presentar els resultats preliminars d’un projecte de BCNatal Fetal Medicine Research. Aquest equip de recerca dirigit per Eduard Gratacós ha observat que el perfil de la microbiota de les dones embarassades que segueixen dieta mediterrània és més saludable que el de les que segueixen dieta occidental. Això és, aquelles embarassades que consumeixen greixos poliinsaturats, presents especialment en nous i oli d’oliva. Actualment s’està seguint el desenvolupament dels seus nadons per determinar quin paper juga l’estil de vida en l’embaràs en la conformació de la microbiota materna i de el nadó i els efectes en les seves microbiotes i la seva salut futura.
Però, què sabem sobre l’impacte de la microbiota en la fertilitat? Diferents estudis apunten que, abans de la concepció, la microbiota sembla influir en la fertilitat, la taxa d’èxit de la reproducció assistida i el resultat de l’embaràs. No obstant, els resultats dels estudis no permeten conclusions definitives. Se’n necessiten més per determinar l’impacte real de la microbiota en la fertilitat (1).
Partint de la hipòtesi que la composició de la microbiota intestinal té una influència sobre la fertilitat, modificar-la podria ajudar a millorar els resultats dels tractaments reproductius.
A més, sabem que els factors ambientals són determinants per a la seva composició i bon funcionament. Una dieta rica en fibra, proteïnes vegetals, greixos insaturats, vitamines, minerals i compostos com els polifenols (amb propietats antioxidants) també poden actuar sobre la microbiota intestinal.
Els efectes dels prebiòtics i probiòtics en la microbiota també han estat àmpliament estudiats. Els prebiòtics són fibres fermentades per la microbiota intestinal, es troben presents en certes verdures (ceba, all, plàtans, col, kale, arrel de xicoira i tupinambo) i en els cereals integrals. Els probiòtics són microorganismes vius beneficiosos per a la salut. Es troben generalment en el iogurt, el quefir i altres aliments fermentats com el xucrut.
En definitiva, sabem que la nostra alimentació influeix sobre la composició i la funció de microbiota. Conèixer la relació que té amb la fertilitat és actualment un dels reptes en l’àmbit de la reproducció assistida.
Alba Andreu. Dietista-nutricionista i consultora de FIVclínic.
Fem servir cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant la personalització de l'accés a la nostra pàgina i l'anàlisi dels vostres hàbits de navegació. Si continueu navegant, hom considera que n'accepta el seu ús.
ACEPTAR