L’endometriosi és una malaltia benigna on el teixit de dins de l’úter, que és l’endometri, surt fora de la cavitat. Tot i ser teixit benigne, aquest endometri ectòpic reacciona igual a les hormones que produeix l’ovari durant el cicle menstrual. La malaltia, que provoca dolor durant la menstruació i pot ser causa d’esterilitat, afecta principalment els ovaris, però també pot afectar altres estructures pelvianes com la bufeta urinària, la vagina, l’espai retrouterí i retrocervical, o l’intestí gros (recte i sigma).
“Fa anys, quan vaig acabar la residència, el diagnòstic d’aquesta malaltia es realitzava mitjançant una cirurgia laparoscòpica –explica la Dra Ros–. En canvi, en centres especialitzats treballaven radiòlegs entrenats que podien identificar-la mitjançant ressonància magnètica. Una ecografía transvaginal realitzada per un metge entrenat també permet visualitzar els efectes d’aquesta malaltia.“
“Les ecografies de despistatge de l’endometriosi inclouen una valoració exhaustiva de l’úter i els ovaris amb ecògrafs d’alta resolució i sondes tridimensionals, així com la d’altres òrgans pelvians com la bufeta urinària, el recte, els lligaments de l’úter o la vagina”, detalla la Dra Ros. A vegades, demanem fer una simple preparació intestinal amb enemes i dieta per a poder visualitzar millor les parets de l’intestí.
Aquesta valoració ampliada i detallada de la pelvis està indicada en dones amb dolor menstrual sever, dolor en les relacions sexuals (disparèunia) o dolor pelvià. També la fem davant d’una exploració física sospitosa d’endometriosi, o davant de quists d’endometriosi (endometriomes o quists «de xocolata») en una ecografia convencional, que solen estar associats a focus d’endometriosi profunda en més de la meitat dels casos.
A causa de l’associació d’aquesta malaltia amb l’esterilitat, realitzar l’ecografia de despistatge d’endometriosi en una clínica de reproducció assistida té un interès especial. “La meva activitat aplicada al món de la reproducció és gratificant i especialment motivadora, ja que permet fer un millor maneig de la dona que desitja una gestació”, explica la Dra. Ros.
Dra. Cristina Ros. Ginecòloga especialista en tècniques de la imatge en reproducció assistida i metge consultora de FIVclínic.
Fem servir cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant la personalització de l'accés a la nostra pàgina i l'anàlisi dels vostres hàbits de navegació. Si continueu navegant, hom considera que n'accepta el seu ús.
ACEPTAR