Per què cal seguir uns bons hàbits alimentaris abans de l’embaràs?

La visibilització de la Síndrome X Fràgil, un objectiu compartit amb les associacions
10/2021
Les últimes novetats en embriologia, a ASEBIR 2021
11/2021
La visibilització de la Síndrome X Fràgil, un objectiu compartit amb les associacions
10/2021
Les últimes novetats en embriologia, a ASEBIR 2021
11/2021

Per què cal seguir uns bons hàbits alimentaris abans de l’embaràs?

L’evidència científica ha demostrat que afrontar la gestació en condicions adequades de salut en millora els resultats. Però seguir una dieta equilibrada també és clau en l’etapa preconcepcional per assolir l’embaràs. Cal seguir uns bons hàbits alimentaris abans de l’embaràs. En són conscients les dones que volen ser mares? Ens ho explica la dietista-nutricionista i consultora de FIVclínic, Alba Andreu.

La dieta abans i durant l’embaràs

“Adherència a les directrius dietètiques durant la preconcepció i l’embaràs: una revisió sistemàtica”. Així es titula l’estudi australià que ha estudiat la dieta de les dones abans i durant la gestació. Segueixen les dones les recomanacions dietètiques i nutricionals durant el període previ a la gestació? Segons aquesta revisió feta per investigadors australians sembla que no.

Es mengen prous verdures i cereals abans de l’embaràs?

Segons les dades que se n’extreuen, la majoria de les dones no van assolir la ingesta diària recomanada de verdures ni de cereals. A més, el consum de folat i vitamina E també va ser insuficient a les seves dietes. Això podria tenir un impacte negatiu als resultats de fertilitat, l’evolució de l’embaràs i el part, i la salut del futur nadó.

Segons les directrius de la Dieta Mediterrània, els aliments d’origen vegetal com les fruites, les verdures, els llegums, els fruits secs i l’oli d’oliva; haurien de consumir-se en abundància.

Per què és clau menjar fruita i verdura?

Les verdures, hortalisses i fruites són la font principal de vitamines, minerals i fibra de la nostra dieta i ens aporten alhora una gran quantitat d’aigua. És fonamental consumir 5 racions de fruita i verdura diàriament. Gràcies al contingut elevat en antioxidants i fibra poden contribuir a prevenir, entre d’altres, algunes malalties cardiovasculars i alguns tipus de càncer.

Pel que fa a les verdures, s’haurien de consumir mínim 2 racions al dia, per la qual cosa seria imprescindible que estiguessin presents tant al dinar com al sopar. A més, almenys una hauria de ser crua, i caldria fomentar la varietat de colors i textures amb la finalitat d’aportar diversitat de vitamines, minerals i antioxidants, com l’àcid fòlic, clau per a la salut preconcepcional.

La Dieta Mediterrània, a més, promou el consum de verdures i fruites fresques, ja que ens permet consumir-les en el seu millor moment, tant nutricionalment com en l’àmbit organolèptic.

La clau: l’educació dietètica

Per aconseguir aquests canvis a la dieta s’ha demostrat que és fonamental l’educació dietètica i, especialment durant el període pregestacional, és un enfocament eficaç per millorar la salut materna i del futur nadó.

FIVCLÍNIC compta amb l’assessorament d’una dietista-nutricionista especialitzada que facilitarà l’adherència a les pautes de forma individualitzada.

Alba Andreu. Dietista-nutricionista i consultora de FIVclínic.

  1. Cherie Caut, Matthew Leach, Amie Steel Dietary guideline adherence during preconception and pregnancy: A systematic review. Maternal and Child Nutririon, desembre 2019.

Fem servir cookies pròpies i de tercers per millorar els nostres serveis mitjançant la personalització de l'accés a la nostra pàgina i l'anàlisi dels vostres hàbits de navegació. Si continueu navegant, hom considera que n'accepta el seu ús.

ACEPTAR
Aviso de cookies